Komitmen, Pengkhususan dan Konsistensi.

Ogos 15, 2006 at 2:36 am (Bebelanku)

Kali ni saya nak cerita sedikit tentang KOMITMEN, PENGKHUSUSAN dan KONSISTENSI. Setiap manusia memang dilahirkan dengan bakat yang tersendiri. Memang unik antara satu dengan lain. Hatta kembar seiras atau kembar siam sekalipun mempunya perbezaan –TIDAK SAMA.

Ada manusia yang mampu memberi komitment kepada dua tiga pekerjaan serentak dan berjaya dengan kesemua yang dilakukan tetapi ada juga yang tidak. Begitulah dengan saya.

Pada permulaan saya berjinak-jinak dalam bisnes dari rumah / internet sekitar penghujung tahun 2005, saya terlibat dengan perniagaan mailorder. Itupun setakat tolong-tolong ayah sahaja. Memang saya tak keluarkan modal. Nak kata menguntungkan memang terus terang saya katakan, tak balik modal, tetapi banyak yang saya pelajari. Terutama sedikit ilmu tentang pengiklanan, dan pemasaran. Memang berguna juga saya rasa. Tidaklah rasa rugi sangat. – Tetapi sekarang ini saya TIDAK TERUSKAN LAGI perniagaan ini.

Kemudian saya join pula autosurf. Memang langsung tak mendatangkan hasil. Rugi masa dan tenaga sahaja. Rupanya program yang saya join ni ialah SCAM. Nasiblah tak keluarkan apa-apa modal, kalau tak mungkin sekarang ni saya tak teruskan lagi usaha menambah pendapatan melalui internet ini kerana kecewa ditipu. . – Sama seperti perniagaan mailorder, saya TIDAK TERUSKAN lagi program-program seperti ini

Selepas itu, saya mula mengenali pula program-program ‘high yield investment program’ ataupun singkatannya HYIP. Saya join pun sekadar suka-suka, memang tidak berangan langsung boleh jadi kaya dengan program seperti ini. Cuma untuk menambahkan sedikit duit poket sahaja. Program seperti ini memang besar risikonya. Memang tiada jaminan untuk untung. Sayapun sudah banyak rugi semasa mula-mula join dahulu, tetapi sekarang ini sudah dapat mengurangkan kehilangan pelaburan, walaupun risiko kehilangan modal memang sentiasa ada, tetapi buat masa ini, saya masih TIDAK SERIK untuk meneruskannya.

Dalam masa yang sama join pula MLM (Multi Level Marketing) Kira bisnes ini memang nampak kesannya. Walau memang agak kurang berkesan dan menguntungkan pada permulaan. Biasalah tu, takkan nak terus mendadak naiknya. Sedikit-sedikit naik. Untuk jangka masa yang panjang, saya masih percaya perniagaan jenis ini. Saya MASIH MENERUSKANNYA lagi sehingga sekarang.

Disamping itu, saya juga menyertai program-program perkongsian keuntungan, iaitu affiliate. Memang nyata dan berbaloi. Tidak terfikir untuk berhenti sekerat jalan. Memang saya akan TERUSKAN

Tapi bila difikir-fikir balik, dalam apa yang kita lakukan selain komitmen, pengkhususan memang teramat penting. Dengan pengkhususan kita dapat memberi komitmen yang lebih baik. Terfikir juga, jika saya tumpukan kepada MLM sebagai contoh, tidak mustahil sekarang ini saya sudah mampu untuk membeli tanah dan rumah sendiri.

Apapun, saya masih bercita-cita untuk mempunyai perniagaan sendiri di alam siber ni. Tapi idea masih tidak ada lagi. Iyalah, teringin juga nak menjual barang sendiri. Asyik jual barang orang sahaja…:P

Akhir kata, walauapa bisnes yang kita lakukan, yang lebih penting rasanya ialah KONSISTENSI. Itu yang paling penting pada saya. Takguna kita hanya bersemangat pada permulaan atau bila mendapat keuntungan / kejayaan sahaja, tetapi bila mula ditimpa sedikit musibah dan halangan terus luntur begitu sahaja semangat yang ada.

Oklah cukup dulu saya membebel setakat ini. Saya harap sangat komen anda semua tentang topik ini.

PEACE,

 

 

 

Mohd Aizad Zulkifli

GoldenCave dot net

Tinggalkan Jawapan

